Ma már aligha használhatjuk a legnagyobb videó megosztót és a közösségi oldalakat anélkül, hogy ne jönnének szembe velünk az influencerek. Az elmúlt években szinte mindannyian megtanultuk a kifejezést, ám az ez által fedett személyekkel szemben megosztóak a vélemények. Az influencerek, vagy az úgynevezett „véleményvezérek” kisebb-nagyobb követőszámmal rendelkeznek, és gyakran üzleti céllal vannak jelen a közösségi portálokon.
Mitől hiteles egy influencer?
Még akik kizárólag szabadidős céllal, önkifejezési jelleggel indítanak YouTube csatornát, vagy töltenek fel képeket az Instagramra, előbb vagy utóbb találkozhatnak a szponzorációkkal. Ehhez persze nélkülözhetetlen az, hogy minél nagyobb követőszámot tudjanak magukénak. Ugyanakkor a követőszám sem garancia arra, hogy nagyobb cégek szívesen együttműködnének az érintett influencerrel. Itt kerül képbe az influencerek hitelessége, amely igen kritikus témakörnek számít.
Mitől lesz valaki hiteles? Vagy inkább mitől válik népszerűvé az ember a közösségi platformokon? A mély dekoltázs, a méretes keblek és a gyakran posztolt, sokat mutató képek egyfajta mágnesnek számítanak, de csak ez kevés ahhoz, hogy valaki igazán sikeressé váljon. Persze mindez attól is függ, mi a hirdető cég célja. Nem véletlen, hogy gyakran nagyobb kampányok alkalmával szinte az összes létező influencert megkeresi a cég. Ilyenkor még a csapból is az adott termék, szolgáltatás folyik. Fontos azonban online fogyasztóként átgondolni, hogy mennyire hiteles az az influencer, aki minden megkeresést elvállal, és elsődleges számára az anyagi haszon kérdése.
Hirdetés hirdetés hátán?
Elsősorban érdemes arra fókuszálni, hogy mennyire passzol bele az influencer érdeklődési körébe, csatornájának témájába és személyiségébe egy-egy hirdetés megjelenítése. A szponzorált videók is elkészülhetnek olyan módon, hogy azoknak tényleges mondanivalója van, és ad valami pluszt a tartalomfogyasztó számára. Nem véletlen hangsúlyozzák mostanában szakemberek azt a gondolatot, hogy ha valami ingyen van, akkor ott tulajdonképpen a fogyasztó az árucikk. Nos, ez az influencerek által gyártott tartalmakkal összefüggésben sincsen másként. A lájkokért, hozzászólásokért meghirdetett ajándéksorsolások, a szinte minden Insta képen megbújó termékmegjelenítés egyre kevésbé népszerű az emberek körében.
A fogyasztó számára fontos a hitelesség!
A mai kor fogyasztója azt is fontosnak tartja, hogy az általa követett ember ne tolja az arcába nap mint nap a reklámokat, hanem ténylegesen szóljon is valamiről az a csatorna, aminek bizalmat szavazott. Az influencerek hitelessége attól is függ, hogy életmódjukkal összeegyeztethetőek-e azok a hirdetések és céges együttműködések, melyekhez arcukat és nevüket adják.
Ugyanakkor azt is érdemes fókuszba helyezni, hogy gyakran mindenféle háttértudás, tényleges tartalom nélküli személyek is tetemes követőtábort tudhatnak magukénak. A valóság showk szereplői és az aktuális celebek rendszerint érdeklik a közvéleményt, ezért sokan már csak kíváncsiságból is feliratkoznak a csatornára, vagy a követők táborát gyarapítják.