Véleményvezérek- röviden így fogalmazhatnánk meg az influencer kifejezés lényegét. A jelenséggel minden korábbinál gyakrabban találkozhatunk, és ma már boldog-boldogtalan azt gondolja, hogy valóban alkalmas az ilyen típusú megjelenésre. Az influencerek nem csak a legnagyobb videó megosztó portálon vannak jelen, hanem az Instagram is bővelkedik az önjelölt celebekben. Kár lenne azonban egyértelműen elítélni az influencerek világát, hiszen számos olyan hasznos tartalom is elérhető, amelyek tényleges értéket képviselnek, és nem csupán az öncélú magamutogatás a cél.
Nem mindegy, mit néznek a fiatalok!
Ugyanakkor nem kérdés, hogy káros tartalmak is szép számmal jelen vannak a közösségi médiában. Az influencerek hatása a fiatalokra gyakran kifejezetten negatív, hiszen az általuk képviselt értékek a személyiségfejlődést nem a megfelelő irányba mozdítják. Persze joggal merülhet fel a kérdés, hogy nem a szülők feladata-e a fiatalok jó irányba terelése, és a pozitív példa mutatása. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sok szülő nincs is tisztában azzal, milyen tartalmakat néz gyermeke a YouTube-on, vagy kiknek mindennapjait követi az Instán.
Pénz vagy hitelesség? Muszáj választani?
A hazai influencerek napjainkban két jól elkülöníthető kategóriába sorolhatóak. Vannak, akik minden forintért lehajolnak még akkor is, ha közben ezt anyagi helyzetük már rég nem követelné meg. Nem ritka, hogy hitelességüket vesztik, vagy olyan marketing kampányokban is részt vesznek, melyek idegenek csatornájuk, tevékenységük jellegétől. A pénz beszél- szokták mondani. A másik csapat tagjait azok erősítik, akik igencsak megválogatják az együttműködéseket, és ha mégis hirdetés hirdetést követ, akkor is olyan kreatív módon képesek azokat kivitelezni, melyben tényleg munka van.
Elferdült az online valóság?
Az influencerek hatása a fiatalokra abban is megmutatkozik, hogy gyakran az alulképzett, a semmiből hírnevet kovácsolni kívánó, önmagukat véleményvezérnek nevező celebeket követik tizenévesek. A prémium kategóriás márkák, a luxi utazások és a tökéletes külső látszatja önbizalomhiányt és önértékelési problémákat vethetnek fel a nézőkben, követőkben. Nyilvánvaló, hogy sokan megélhetési forrásként tekintenek az influencer létre, vagy éppen olyan tartalmakat osztanak meg magukról, amelyek saját image-ük építését kicsit sem szolgálják. Az elferdült online valóságra való igény azonban kétségkívül megmutatkozik, hiszen a YouTube botrányokra, és a tartalom nélküli tartalomgyártásra nem kis kereslet jelentkezik.
Irány a hiteles, hasznos és intelligens tartalomgyártás!
A keresleti oldal is nagymértékben befolyásolja azt, hogy a kínálatban mi jelenik meg. Azonban a hazai influencerek között is vannak olyanok, akik munkát fektetnek minden videó elkészítésébe, tartalmat, értéket közvetítenek, és élményt jelent minden bejelentkezés a követők számára. Sajnos e téren még nagyon el vagyunk maradva a nyugati tartalomgyártóktól, amelyek között az izgalmas élethelyzeteket megélők, a sajátos tartalmat készítők egyaránt megférnek egymás mellett. A minőségi tartalmat előállító influencerek között a siker titka az intelligenciában és az egyediségben mutatkozik meg.